1:40 PG



 
Pengertian Cinta

 

Apa itu Cinta?

Apa yang kita faham tentang cinta sebenarnya.....Cinta itu adakalanya amat indah dan cinta juga adakalanya sungguh menyeksakan dan membuatkan sang pencinta akan menangis, gembira, berduka, tersenyum dan sebagainya. Apakah  pengertian cinta sebenarnya?

Cinta itu Buta!

Benarkan cinta itu buta....atau butakah cinta! atau love is blind.......

Entah adakah  yang setuju atau tidak dengan pernyataan "Cinta itu Buta", banyak yang mengata namakan CINTA akhirnya melakukan apapun untuk membuktikan CINTA itu. Akhirnya setuju berpendapat bahwa cinta memang buta. Cinta boleh membuatkan yang benci menjadi sayang, yang jauh terasa dekat dihati, sakit menjadi sebuah kenikmatan, bahkan kesalahan boleh menjadi satu kewajaran.

Tapi bagi mereka yang menggunakan logik akal, tentu sekali tidak  setuju dengan istilah ini bahkan mereka beralasan bukan cinta yang buta melainkan mereka mem”buta”kan mata dan hati karena rasa cinta yang mereka rasakan.

Dengan alasan cinta buta ini, mereka ini mampu melakukan hal-hal yang “gila” kerana cinta. Misalnya, memutuskan untuk mengakhiri hidup disaat cinta yang ia jalani tidak berakhir dengan kebahagiaan, atau melawan kehendak orang tua yang tidak setuju dengan cintanya dan lari pergi sejauh-jauhnya dari orang tua yang telah menjaga dan mendidiknya  sejak kecil, atau tega mengkhianati teman karib karena rasa cinta yang terpendam dalam hatinya terhadap pasangan teman karibnya, dan bermacam perkara lain yg mampu dilakukan kerana mengejar sebuah cinta suci.

Ini membuktikan  bahwa bukan cinta yang buta, tapi orang yang bercinta itulah yang terkadang menjadi buta, buta mata hatinya karena cinta, sehingga dapat melakukan hal-hal yang gila dan tak terfikir oleh kita.

Setiap hari, kita melalui peredaran masa siang dan malam. Kadang-kala itu, kita juga lihat bagaimana langit yang pada awalnya cerah, biru dan bersih tiba-tiba menjadi gelap bersama tiupan angin yang kencang. Ianya samalah seperti kehidupan kita dalam bercinta . Adakala tenang setenang-tenangnya dan adakalanya berombak kuat porak peranda. Sesetengah orang ada kata,

"Untung Sabut Timbul  Untung Batu Tengelam"

Begitulah juga dengan alam percintaan....adakala cinta mampu kita raih sehingga kejinjang pelamin dan adakala cinta terputus di tengah jalan. Tapi yang amat pasti cinta kepada manusia akan pupus bila sampai waktunya...hanya Cinta Kepada Sang Pencipta adalah cinta yang kekal hingga ke Akhirnya. Tepuk dada tanya selera....,mana pilihan anda? Fikir-fikirkanlah........





 




You Might Also Like

0 ulasan

SUBSCRIBE

Like us on Facebook