INFO KESIHATAN

9:55 PTG

Saya selalu membaca pelbagai tip dari blog Bintang dimana penulisannya banyak memberikan tips2 yang sangat baik untuk dipraktikkan oleh kita semua dari semua segi. Antara tajuk yang telah saya baca dan ingin dikongsi dengan anda semua adalah mengenai :-

Manfaat dan Khasiat Minyak Zaitun




Sejak dahulu kala, Minyak zaitun memiliki khasiat untuk menjaga kecantikan. Perancang busana dunia Sophia Loren memberikan rahasia manfaat kecantikannya dengan zat ini. Dan tips kecantikan dibawah ini semuanya menggunakan minyak zaitun sebagai bahan utamanya.



5 Manfaat Minyak Zaitun untuk kecantikan

1. Lulur

Campurkan garam, gula dan minyak zaitun dan gunakan sebagai lulur. Manfaat yang akan didapat, disamping akan mengelupas sel-sel kulit mati, kulit lebih lembut dan lembab.

2. Perawatan rambut
Minyak zaitun memiliki manfaat untuk melembabkan rambut kering dan benar2 disarankan bagi yang punya rambut tebal untuk melembutkan rambut yang kaku. Caranya, tambahkan minyak zaitun dengan handuk hangat dan biarkan selama 20 minit, lalu cuci bersih.

 
3. Masker wajah
Minyak zaitun memiliki manfaat dan khasiat sebagai masker anti penuaan. Usapkan minyak zaitun pada wajah tetapi tetap hindari area mata. Setelah satu minit, hapus dengan air hangat.


4. Perawatan tangan dan kuku
Khasiat yang lain adalah usapkan minyak zaitun pada tangan dan kuku membuat kuku lebih sehat.


5. Melembutkan kulit
Gunakan minyak zaitun di kaki untuk menhasilkan manfaat sebagai berikut melembutkan dan menghaluskan kulit sebelum tidur. Pakai kaos kaki agar zaitun meresap sempurna. Pemakaian rutin menjadikan kaki halus dan lembut.

Ternyata banyak sekali  tips kecantikan yang memanfaatkan khasiat luar biasa dari minyak zaitun.

Kepada teman2 saya diluar sana, sekiranya berminat dan ingin tahu mengenai petua2 yang baik dan bagus silalah melayari blog Bintang kerana banyak info2 yang berguna untuk dibaca seterusnya dipraktikan oleh kita semua.

Selain dari petua2 di atas, terdapat juga info2 yang lain seperti petua2 tentang cinta, tentang hidup, kebahgiaan dan pelbagai lagi info berguna yang harus kita perolehi bagi menambah pengetahuan.

Selain itu saya ingin berkogsi dengan anda mengenai khasiat SAYUR BAYAM. Saya rasa ramai yang suka makan sayur bayam terutama anak2 kecil termasuklah diri saya yang gemar makan sayur bayam dari kecil hinggalah dah tua ni. Tapi tahukah anda semua bahawa terdapat pelbagai khasiat yang mungkin kita tidak tahu dalam sayur tersebut. Untuk itu disini saya perturunkan info mengenai khasiat SAYUR BAYAM untuk di kongsi bersama. Info ini boleh dilihat di INFO CANTIK.

Manfaat Bayam


Sayur bayam memiliki banyak sekali khasiat yang menyehatkan, beberapa diantaranya adalah :

■Sayur bayam memiliki kandungan zat besi yang sangat tinggi untuk merangsang pembentukan sel darah merah sehingga sangatlah berguna bagi para penderita anemia

■Daun bayam mengandung serat tinggi sehingga baik untuk mengatasi gangguan ginjal dan pencernaan seperti melancarkan buang air besar dan sembelit

■Segudang nutrisi yang terkandung dalam sayur bayam berfungsi untuk melancarkan peredaran darah, menurunkan kolesterol dan gula darah serta menurunkan tekanan darah tinggi

■Selain itu, daun bayam juga bisa untuk menyembuhkan eksim. Caranya, kompres dengan menggunakan kain rendaman air panas hasil rebusan bayam selama kurang lebih 30 menit sehari sekali.

Selamat membaca kerana membaca itu adalah jambatan ilmu.


You Might Also Like

0 ulasan

SUBSCRIBE

Like us on Facebook